onsdag 10. februar 2010

RADIO RADIO!

OPPG. 1

VG - reklame (0:40): Hvordan er stemningen i reklamen? Hvordan identifiserer vi oss med den? Hvem er målgruppen? Hva slags kontentum hører vi?

De som snakker i reklamen sitter på en cafe elle liknende. Det virker som om kvinnen misforstår mannen, og dermed er stemningen litt pinlig og anspent kanskje. Men pga innholdet, blir den litt morsom også.
Vi kan identifisere oss med innslaget etter hvilket kontentum som er her. Man hører i bakgrunnen folk som prater, akkurat som en vanlig dag på en cafe.
Målgruppen her er vg - lesere, både menn og kvinner i alle aldre.

Plateprating (1:22): Hva kjennetegner så kalt "plateprating"? Hvordan forsøker de her å holde på lytteren? Fungerer det?

Å ha en god stemme og snakke raskt uten pinlige pauser hjelper mye! Men å ha konkurranser er alltid moro. I tillegg er det en annen person der, og begge to prøver å holde humøret opp med å ta inn noen morsomme kommentarer (?).
Det fungerer helt greit. Men det kan bli litt mye av og til, med tanke på pratingen. Det kan gå litt for fort i svingene!

Månelanding (1:07): Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet? Forklar hvorfor? Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten på dette innslaget?

I dette innslaget hører vi nordmenn som oversetter og forklarer hvordan månelandingen foregår. Det er en amerikansk film i bakgrunnen som de går ut fra. Så man kan si at den har en dokumentarisk autoritet.
Den geografiske avstanden har noe å si her. Man hører det amerikanske innslaget i bakgrunnen er ganske dårlig - man hører nesten ikke hva de sier. Dette har kanskje noe med at den amerikanske versjonen er blitt spilt inn et annet sted, og ikke av en god kvalitet. Eller så kan det være signalene fra Amerika til Norge ikke var noe gode på den tiden. Det er stor forskjell på da og nå!

Vebjørn Rodal (2:09): Direktesending er en av styrkene til radio. Føler du det er lett å engasjere seg ved å lytte til dette innslaget? Føler du et menneskelig nærvær?

Jeg føler det er veldig lett å engasjere seg i dette innslaget. Når kommentatorer blir så engasjerte, så er det klart publikum også blir det! Men om jeg føler et menneskelig nærvær, vet jeg nå ikke helt. Jeg føler engasjementet til kommentatoren, så det er jo på en måte et menneskelig nærvær der. Men jeg tror jeg hadde lagt enda mer merke til det om jeg hadde husket hendelsen og faktisk kunne sett det for meg ;)

Varg Veum (00:56): Hvordan fungerer denne lydfortellingen? Hvilke virkemidler er brukt for å gjøre det dramatisk?

Den begynner med en samtale mellom to personer, for deretter og hoppe over til en fortellerstemme - som er Varg Veum. I tillegg kommer det på en musikk. Denne musikken + fortellerstemmen er med på å gjøre fortellingen mer dramatisk. I tillegg hører man alle lydene i bakgrunnen veldig godt - som får oss lyttere til å føle et nærmere nærvær. Man hører et glass for eksempel, og en skuff som blir dradd igjen.





1 kommentar:

Gøran sa...

Good good. Gode, utfyllende svar.