mandag 24. august 2009

KAPITTEL 1
REPETISJONSOPPGAVER

1.
Hva er informasjon og samfunnskontakt?
Organisasjoners planlagte kommunikasjon med omgivelsene.

2.
Hvorfor er det nødvendig for en organisasjon å drive med informasjon og samfunnskontakt?
Folk har krav på å få innsyn i hva myndighetene arbeider med - alle har krav på å vite hva som skjer og danne seg en mening om det.

3.
Hva er forskjellen på informasjon og samfunnskontakt, PR og markedsføring?
Forskjellen mellom informasjon og samfunnskontakt og PR, er at PR er opptatt av å danne positive forbindelser, mens informasjon og samfunnskontakt kan ha videre målsetning.

4.
Hva menes med omgivelser for informasjon og samfunnskontakt?
Omgivelsene er et slags bilde av hvem det ønskes å nå. de typiske omgivelsene for en organisasjon kan deles opp i ulike målgrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper. En annen måte er å finne ut hvem som er organisasjonens interessenter.

5.
Hva er en interessent? og hva er en interessegruppe?
En interessent betyr det samme som på engelsk "stakeholders" - som er hentet fra det ville Vesten, da man slo opp staker for å vise landområder man eide. Interessenter er noen som har interesser innenfor et bestemt område. Man kan også dele de opp i normsettere, tilførere, mottakere, allierte og ad hoc - allierte:
Interessegrupper er organisasjoner som har sterke interesser i en bestemt sak.

6.
Hva menes med "den offentlige mening"?
Det som folk flest mener om en sak, kaller vi for den offentlige mening.

7.
Hva gjør et PR - byrå?
PR - byråer hjelper organisasjoner med å tilrettelegge og styre kommunikasjon.

8.
Hva menes med begrepet "omdømme"?
Hvordan en virksomhet oppfattes av opinionen og samfunnet.

Ingen kommentarer: